Основаване на селото<br /></pre> </div><p align="justify">Конкретни документи за основаване на селото, не са известни. Първия документ в които фигурира Селищен дол е от 1576 година в турски регистър на “ Жделепешани” за предадени овце : от Марко Сено – 50 броя и от Йовчо и Никола Тодор -60 броя описани в “Извори за българска история т.ХVІ ,стр.125 изд.1972 г.Според предания селото е горяло и отново възстановявано все по-долу откъдето е и името му Селищен дол. Не е подминато и от чумната епидемия в края на ХVІІ век. Намирани са останки от заселване и на други места в землището на селото : Селище до бившото ТКЗС, Становни камък, Копан дол и други. Броят на къщите при възновяването на селото, по предания, е 7. От тези къщи се основават и 7-те основни рода. Допълнително заселилите се нови родови фамилии се интегрират към по-старите.«Цивини» - преселници от село Садовик, но идват от град Църна трава, заселено място в пределите на бивша Югославия. Част от Цивините остават в Садовик, а другите пристигат в Селищен дол. Оформят следните фамили: Дойчинови /Божилови/, Кържини /Гигови/, Тацеви и Тодорови. Фамилите в скоби са по-пополярни от първообразуваните. От този род е и легендарната фамилия мотоциклетисти Гигови.«Юруцте» - са също преселници от Църна трава. Прекият родов корен - след две поколения, по мъжка линия, касаещ рода - е прекъснат. Наследници са на дядо Гьора, родом от Бегуновци. Основател на рода е дядо Мине. На два пъти по време на аграрните реформи по времето на Стамболийски и при социялизма, голяма част от земите са им отнемани. Фамилията е една от 800 в България имала над 1000 декара преди 9 ІХ 1944 год. «Пешовите» Втория по големина род в Селищен дол, са дошли от Велковци. Къщите им са разположени на слънчевия склон на реката «присое». /Цветанови, Андонови, Спасови, Митеви, Кауци/ и др. «Лазарови» Дядо Коста е основател на него. Но носи името на неговия син Лазар. Жената на Лазар е баба Маца от Слаковци. Къщите са им на сред село в “усойния” склон на реката. Друга фамилия към този род е на осиновеният от дядо Коста - Георги. Той е бил момок /ратай/ в “Юруците” дошъл от село Зидарци. Жена му е дъщеря на дядо Гьора (от “Юруците)«Марковчани» най-големия род е пак от град Църна трава. Марко Чулян - основателят на рода, идва тук, заедно тримата си братя : Анта основал Боневите ; Кола – Минковите /Кочанкови, Гачеви, Кацаре/ ; Веселин - Кьосавците. Чулян е прякор за това, че има отрязано от турците/керкезите/ ухо. От Марковчани са : Поповите, Богданови, Ристеви, Шоткини, Недеви, Стефанови-Батановци. Марко е търгувал основно със Цариград ктитор през 1840 г. на цръквата в с. Режанци. Брат му Кола е служил в Цариград.“Линтарете”, произхождат от “Юруците”. Христо е брат или племеник на Мартин (син на дошлия от Църна трава Мине). Дели се с дядо Гьора. Синът на Христо - Аначко, няма пряк наследник. Дъщеря му, се жени за Стоимен от Сопица и се оформят днешните фамили от този род. “Карините” - Допълнително заселили се в селото. Основоположник - Начко Лулара. Пристигнал от село Ярджиловци кото момок. Жени се за баба Параскева вдовица от село Ракита, Софийско.</p><div align="justify"> <pre> Население бит и поминък.<br /></pre> </div><p align="justify">Структурирано на този родов принцип, селото както и останалите населени места в областа водят относително затворен в икономически план живот. През «турско» организирани от Аначко Казака мъже ходят на гурбет в Цариград. Към пределите на Българската държава селото преминава през 809 година, когато прабългарите превземат стратегически важната и укрепена крепост Средец. През 815 год. Хан Омуртаг сключва 30 годишен договор межди България и Византия, съгласно него селото и юридически е в пределите на България. Населението по това време е от славянско племето «березити». Първото население в землището са от тракийското племе «агрияни». Граовците и шопите са много близки и ако се глобализират нещата - те са едно и също «белодрешковци». Според народните песни, шопите държат линията София – Ниш. Населението се състои изцяло от источно православни българи. Черногорският манастир “Св. Св. Безсребреници Козма и Дамян” е вековния носител на християнската вяра в областа. Сегашната черква в селото “Св. Йоан Богослов” е построена през 1875 година, три години преди освобождението на България и 134 години до сега. Градежа и започва през 1868 година видно от камения надпис върху един от камъните вграден в зида. През освободителната руско-турската война на църковния празник Йоан Богослов е пресъствал руски офицер, който почерпил децата с бонбони. Реставрацията на черквата е направена през края на деветдесете години на 20 век. В местността “Кръст”, непосредствено над селото, се намира поляна и кладенец с питейна вода. Там се е правил в началото на лятото на Спасов ден – принос на убитите “ помен.” Има каменен кръст “Оброк”. Предполага, се че това е място, където са се правели християнски ритуали в далечното минало, преди да бъде изградена черквата. Селото участва с дарения при построяване на черквата “Свети Николай” в село Ярджиловци през 1843г.</p><div align="justify"> <pre> Стопанство<br />
No comments:
Post a Comment